top of page

Gabriella's historie

Gabriellasenteret har som formål å hjelpe barn og unge med funksjonsnedsettelser til å styrke sine ferdigheter, slik at de kan bli produktive, selvstendige og aksepterte medlemmer i samfunnet. Les om reisen fra begynnelsen med 3 elever til den anerkjente institusjonen Gabriellasenteret er i dag. 

​

Siden 2012 har Gabriella hvert år, med unntak av pandemiårene, hatt ansvar for praksisplasser for studenter både i spesialpedagogikk og ergoterapi; fra blant annet Kilimanjaro Christian Medical College, Fonty's University i Holland og Høgskulen på Vestlandet.

Gabriellasenterets utvikling – år for år

2009

3 elever - 3 medarbeidere; en terapeut, en lærer og en vaktmann.

 

Gabriellasenteret stiftes

  • Gabriella blir etablert av det tanzanianske ekteparet Brenda Shuma og Anthony Ephraim; i leide lokaler.

  • De ga senteret navn etter engelen Gabriel og budskapet om et bedre liv.

2010

3 elever - 3 medarbeidere

 

  • Gabriella strever med å få flere elever. 

  • Stifterne er to av kun 100 ergoterapeuter i Tanzania, etterspurte for sin fagkunnskap.

2011

5 elever - 3 medarbeidere

 

  • Med tilrettelagt undervisning og helsehjelp endrer elevene seg raskt.

  • 23 barn fikk kortvarig hjelp i 2011.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

Anthony Ephraim, den ene av stifterne, underviser ergoterapi på Umeå universitet.

2012

30 elever - 9 medarbeidere

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • Klasserom innredes; nye bord med fleksibelt design.

  • Dyrehold med kaniner og geiter samt en grønnsakshage etableres.

  • Gabriellas' yrkesutdanningsprogram tar form.

  • Hjemmebesøk hos elevene.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • De leide lokalene utvides med kontor, kjøkken, spisesal og sovesal.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Ambulerende team reiser ut i distriktene.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • Brenda vinner Tigo and Reach for Change Award for sin idé om entreprenørskap for utviklingshemmede ungdommer. Prisen på 75.000 USD deles ut i Stockholm.

  • Brenda underviser ergoterapi på Umeå universitet.

  • Etter et Norgesbesøk sier Brenda at hennes visjon er endret. Hun ønsker også å vektlegge utviklingshemmede ungdoms overgang til voksenlivet.

2013

60 elever - 14 medarbeidere

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • Nyansatt lærer arrangerer sportsaktiviteter på naboskole.

  • Spisesalen får nytt møblement for elevene, tidligere satt de på gulvet.

  • Håndverksrommet får oppbevaringsskap og produksjonen øker.

  • Snekkerverksted etableres for opplæring.

  • Dyreholdet utvides med høner som forsyner senteret med egg.

  • Gabriellas entreprenørskapsprogram starter med tilrettelagt yrkesutdanning.

  • Terapiuker starter for foreldre med barn på Gabriella, med en uke hver måned for åtte deltakere.

  • Det jobbes med å lage en veiledningsmanual for pårørende.

  • Foreldresammenkomster holdes kvartalsvis.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • Arkitekttegninger for en kapasitet på 80 barn ble utarbeides.

  • Gabriellasenteret utarbeider strategisk plan for 2014-2019.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Gabriella øker bevisstheten om autisme med et byopptog, som får medieoppmerksomhet.

  • Brenda deltok på BBC Swahili-radioen for å øke bevisstheten om autisme under en stor kampanje.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • Brenda deltok på ergoterapeut kongress i Zimbabwe.

2014

77 elever - 17 medarbeidere - 5 første avgangselever

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • Strategisk plan 2014-2019 omfatter skole, yrkesopplæring, terapiuker, ambulerende virksomhet og hjemmebesøk. 

  • Kurs med veiledning av omsorgspersoner, 228 deltakere.

  • 657 barn mottok vurdering og samhandling.

 

Bygge og etableringsprosjekter:

  • Lekeplassen blir oppgradert.

  • Tomten blir inngjerdet.

  • Butikk for salg av elevprodukter innredes.

  • Samhandlende donorer søkes.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Deltakelse i opptog på ulike internasjonale barnerettighetsdager.

  • Deltagelse i 5 km Kilimanjaro Marathon.

  • Elevprodukter selges på arrangementer for å fremme holdninger.

  • Økende oppmerksomhet om Gabriellas arbeid.

  • Gabriella når ut gjennom radio og aviser, inkludert The Guardian.

  • Myndighetene ber Gabriellas’ medarbeidere holde kurs for 900 lærere, helsearbeidere og ledere.

  • 18 terapiuker avholdt, nådde 270 barn med pårørende.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • Geitekurs holdt av norsk geitebonde for foreldre og elever.

2015

74 elever – 22 medarbeidere - 22 avgangselever

 

  • Uteksaminerte elever starter egne entreprenørskapsprosjekter, støttet av Gabriella.

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • Gabriellasenteret arrangerer "shine for inclusion show" med elevene.

  • Terapirommet utvides og utstyres med et ekstra rom i en garasje.

  • Nok stoler anskaffes til klasserommene.

  • Grønnsakshagen utvides for matproduksjon.

  • En soltørker for urter bygges for hagen.

  • Matskogplanting gjennomføres med elevene.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • YES Kilimanjaro og GO Campaign signerer avtale i juni 2015 om støtte til nytt senter på selveiet tomt.

  • Arkitekttegningene fra 2013 justeres for å romme flere barn.

  • 20 mål tomt kjøpt i Hai District, Moshi.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Ambulerende team når 700 barn og familier.

  • Gabriella deltar i byens store idrettsdag med funksjonshemmede.

  • Deltakelse i 5 km Kilimanjaro Marathon med elevene.

  • Lokale skolemyndigheter fortsetter å delta på Gabriellas’ kurs. 

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • Brenda mottar CHILD 10 AWARD i Stockholm for sitt arbeid med sårbare barn, med slagordet "FINDING ONE'S OWN VALUE".

  • Anthony, en av stifterne, underviste ergoterapi på Umeå universitet.

  • Det produseres to dokumentarfilmer - et filmteam fra Norge/YES og et fra USA/GO.

2016

76 elever – 14 medarbeidere

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • Praktiske fag som hagebruk, dyrehold, snekkerfag, skredderfag og glassperlesmykker utvides.

  • Anskaffet egen minibuss for skoletransport.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • Byggeprosjektets kalkyler ferdigstilles og økonomisk støtte sikres.

  • 20 mål tomt gjerdet inn med påbegynt hekkebeplantning.

  • Vokterbolig bygges, permakulturplan utarbeides.

  • Mais og trær plantes på Gabriellas’ tomt.

  • 40 mål stor nabotomt, Dreamland, er anskaffet med planer om utvikling av inntektsbringende virksomheter.

  • Prosjekt-koordinator ansettes.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Tekster for gateteater utarbeides, og elevene opptrer for pårørende.

  • Sportsdager arrangeres på senteret i samarbeid med lokale aktører.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • Brenda nomineres til «Africa’s most reliable person» etter initiativ fra Sør-Afrika, og øker Gabriellas anerkjennelse.

  • Uventet oppløftende besøk fra undervisningsdepartementet ved det leide senteret.

  • Brenda inviteres til California for å fremme Gabriella som GO Campaigns jubileumsprosjekt.

  • Brenda reiser til New York som CHILD 10 AWARD-representant.

  • Samarbeid startes med Høgskolen i Innlandet og professor Wendy Lathrop Meyer.

  • The Guardian omtaler Gabriellas’ feiring av Downs Syndrom-dagen 21. mars.

2017

78 elever fra alle Tanzanias regioner – 14 medarbeidere, ca 500 på venteliste

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • Montessorimetoden gir god samhandling med elevene på senteret.

  • Håndverksproduksjonen økes.

  • Gabriellas medarbeidere lager flere terapihjelpemidler grunnet begrenset tilgjengelighet lokalt.

  • Flere trommer anskaffes, musikk- og danseundervisningen utvides.

  • Entreprenørskapselevene bruker den nye tomten til hagearbeid og støping av belegningsstein, og reiser i egen buss mellom tomten og de leidde lokalene.

  • Antallet terapiuker for familier med barn øker.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • Byggetillatelse gitt 5.juni 2017.

  • Skole- og admin bygg, matsal og elevinternat bygges.

  • Vedtak om at alle bygg skal være universelt utformet

  • Vannboring ga resultater på 90 meters dyp.

  • Det tørre slettelandet forvandles til en grønn oase med høye trær.

  • Mot årets slutt høstes det på Gabriellas egen tomt for matlaging.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Opplæring av lokale og nasjonale myndigheter ved Gabriella fortsetter.

  • 8 holdningskampanjer gjennomført.

  • Ambulerende team ut i 13 distrikter

  • Påvirkningskraften øker, og holdninger til utviklingshemmede bedres gradvis.

  • Gabriella t-skjorter med slagord brukes under feiring av funksjonshemmedes nasjonale og internasjonale markeringsdager.

  • Verdensdagen for ergoterapeuter feires med Gabriella i spissen.

 

Internasjonalt samsp ill og oppmerksomhet:

  • Brenda deltar som generalsekretær på afrikansk ergoterapikongress i Ghana.

  • Brenda og Anthony besøker Norge, knytter verdifulle kontakter.

2018

80 elever – 18 medarbeidere

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

3.september 2018 - Gabriella flyttet til selveide lokaler på egen tomt.

 

  • Gabriella praktiserer pedagogiske metoder uten fysisk avstraffelse, vanlig i offentlige skoler. Piktogrammer tas i bruk i samspillet med elevene.

  • Elevene lager kjeks i poser med Gabriellas logo, selges i byens butikker.

  • Større kaninbur etableres for opplæring, med salg av kaninkjøtt for inntekt.

  • Geiteholdet utvides med melkegeiter.

  • De nye lokalene øker mulighetene for flere terapiuker, og når dermed familier fra hele Tanzania.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • Byggetrinn 1 er ferdig med skole- og administrasjonsbygg, kjøkken, matsal, elevinternat, vaktstue og lekeplass. Mye inventar mangler fortsatt.

  • Dreamland blir gjerdet inn.

  • Byggetrinn 2 planlegges.

  • Bakeribygg påbegynt.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Brenda foreleser på konferanse om inkluderende utdanning på Marangu Teacher's College i Kilimanjaro, i samarbeid med Høgskolen Innlandet.

  • Gabriella får økt oppmerksomhet for sin endringsmodell.

  • Bendel Secondary School på besøk med 100 elever.

  • YDCP Tanga, studietur til Gabriella med 7 ansatte.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • Canada: 18 studenter på 3 måneders besøk.

  • Frivillige fra Finland: 2 personer i 1 måned.

  • Frivillig fra Norge: 1 person i 3 måneder.

  • Ansatte deltar på WFOT-kongress for ergoterapeuter i Sør-Afrika.

  • Tre professorer fra Høgskolen i Innlandet besøker Gabriella.

  • Workshop i fortellermetode ledet av norsk pedagog.

2019

93 elever - 24 medarbeidere - 8 avgangselever

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • 628 nye vurderinger av utviklingshemmede barn i terapiuker gjennomført.

  • Fortsetter utvikling og produksjon av hjelpemidler for funksjonshemmede lokalt. Slikt utstyr er ikke i handelen.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • Solcelle dreven vannpumpe for borevannet monters.

  • Byggetrinn 2 påbegynnes med: Terapihus, to foreldreinternater, bakeribygg, snekkerverksted fase 1.

  • Administrasjonen etableres med møbler og noe elektronisk utstyr.

  • Pågående prosess med arkitekt for planer på Dreamland. Kalkyler utarbeides.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Elevenes holdningsskapende rollespill i byen tiltrekker og påvirker folk, skaper holdningsendringer.

  • Gabriella leder flere offentlige arrangementer for å fremme funksjonshemmedes rettigheter.

  • Gabriellas’ første nettside lanseres.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • The Pan African Congress of Autism i Nairobi, Kenya.

  • Høgskolen i Innlandet v/ professor Wendy Lathrop Meyer på besøk.

  • Tre utvekslinger med fagfolk fra Norge: Opptak til dokumentarfilm, to ukers vevkurs, workshop med musikk, geitekurs, samtaler og erfaringsutveksling.

2020

93 elever - 25 medarbeidere, 9 frivillige

 

Grunnet Covid-19-pandemien øker ikke elevtallet. 

Pårørende henter hjem sine barn uke 12.

 

Målsetting da pandemien slo til:

  • Sikre Senterets overlevelse.

  • Beholde medarbeiderne for å trygge elevene ved tilbakekomst. 

  • Gabriellas’ ansatte opprettholder driften med minimumslønn og ved å produsere og selge varer som såpe, antibac, munnbind, bakverk og grønnsaker. Ved gjenåpningen i juli tar medarbeiderne seg av de traumatiserte elevene. 

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

Gjennom støtte fra donorer kunne de:

  • Oppsøke 18 områder i Arusha og Kilimanjaro regionene.

  • Fylle 200 krisepakker med egenproduserte artikler.

  • Dele ut mat og medisiner til kriserammede elever.

  • Tegne og trykke opp plakater med hygiene-veiledning.

  • 81 hjemmebesøk foretatt.

  • Leie firehjulstrekker for å nå fram i distriktene gjennom regntiden.

  • HR og sikkerhetspolicy fornyet

  • Utarbeidelse av ny femårsplan ble påbegynt.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • Terapihus med seks rom ferdigstilt.

  • To internatbygg for pårørende ferdigstilt.

  • Bakeri ferdigstilt.

  • Snekkerverksted, fase 2 påbegynt.

  • Hekk plantes langs gjerdet rundt Dreamland.

  • Grønnsakshagen utvidet og 275 papaya trær plantet.

  • Takskydd for steinproduksjon på Dreamland satt opp. En mengde belegningsstein produsert og gangstier laget.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Lokale myndigheter gir Gabriellasenteret moralsk støtte i 2020.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • Gabriellasenteret ble gjennom pandemien fulgt opp av sine donorer

  • Digitale samtaler ble tatt i bruk med variabelt Internett.

2021

104 elever - 31 hel- og deltidsmedarbeidere

 

  • Utdeling av pakker gjennom Covid-programmet fortsetter. 

  • Tilbud om gratis vaksine har lav oppslutning. 

  • Medarbeidere informerer om Covid-19 og vaksinasjon på offentlige skoler. 

  • En elev ble rammet av Covid under pandemien og døde. 

  • Senteret stengte fra august til november. 

  • Foreldre ble kontaktet tre ganger. Ingen rapporterte sykdomstilfeller. 

  • Fra november gjenopptok senteret gradvis normal drift.

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • Utviklet 10 ulike yrkestreningsprogrammer.

  • Veiledet 238 pårørende gjennom et nyutviklet årsprogram.

  • Gjennomført 5.952 sesjoner for barn i ukeslange terapiprogram.

  • Terapiuker avholdt uten overnatting grunnet pandemien.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • Byggetillatelse for Dreamland gitt.

  • Innkjøringsport og gjerde rundt Dreamland montert.

  • Beplantning fortsetter.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Styrking av kontakter i HAI District, deres nærområde, intensiveres.

  • Feiret African Child's Day med 876 deltakere fra frivillige organisasjoner i regionen. Funksjonsfriske i samspill med funksjonshemmede - en milepæl som utfordret myten om at utviklingshemming er smittsomt.

  • Deltar aktivt i feiring av markeringsdager for funksjonshemmede i byen.

  • 234 lærere ved 40 skoler ble veiledet. 

  • Gabriella lanserer ny nettside. 

  • 3-4 henvendelser daglig (ca 1.000 pr år) fra hele landet via nettsiden.

  • Overraskende besøk fra statsministerens kontor, avd for funksjonshemmede.

  • Møte med undervisnings- og landbruksministrene med ønske om anerkjennelse som nasjonalt rehabiliteringssenter.

  • 3 avisartikler om Gabriella publisert.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • To dokumentarfilmer om Gabriella ble publisert, en fra YES og en fra GO Campaign.

2022

132 elever – 26 heltids, 8 deltids medarbeidere, 3 frivillige på heltid

8 avgangselever. Ca halvparten av elevene i internat, halvparten dagelever.

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • 6 ukelange terapiuker avholdt. Stor kapasitet i foreldreinternatene.

  • Søsknene til elevene samlet til en helg med samtaler og lek.

  • Kursvirksomhet med yrkesfag og overnatting for ungdom som ikke har fått ønsket plass på Gabriella.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

Enorm tørke i hele Øst-Afrika. Store følger for Gabriellasenteret.

  • Elevinternat nr 2 ferdigstilt. Kapasiteten opp mot 130 elever.

  • Terapihuset males og taes i bruk etter modell fra Emma Sansehus i Norge.

  • Bakeriet i full drift. Bil anskaffet for utkjøring av varer.

  • Elektrisiteten brakt fram til senteret

  • Omfattende investering i solcelle for å avhjelpe hyppige strømbrudd.

  • Senteret er utstyrt med nødvendig kontorutstyr og intercom-system.

  • Oppgradert inngangspartiet med vaktstue.  To vakter på dag, en på natt, innleid fra vaktselskap.

  • Snekkerverkstedet utstyrt med elektriske maskiner

  • Ny hinderløype på lekeplass.

  • Butikk for håndverksprodukter etableres i et klasserom.

  • Vaskeri bygges.

  • Tester maskin for miljøvennlige byggeklosser i samarbeid med Kenyansk produsent.

  • Dreamland – byggeaktivitet: drivhus 1, møllerstue, geitefjøs og Front House/rullestolverksted bygges. 

​

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Milepæl: 6 000 elever nådd siden 2009.

  • Myndighetene etablerer samleklasser for funksjonshemmede på noen barneskoler nasjonalt, et tegn på økende bevissthet.

  • Distriktsledere med lærere fra slike klasser besøker Gabriellas’ terapihus for opplæring.

  • Gabriellasenteret stiller veiledere tilgjengelig mange av stedene, og deres innflytelse er merkbar.

  • Senterets virksomhet utvides, og de har konsultert advokat for å tilpasse seg.

  • Administrasjonen styrkes for sikker økonomistyring.

  • Gabriella søker råd fra Sikoine landbruksuniversitet om geitehold.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • Brenda deltar på Opportunity Collaboration 2022 i FN-bygningen, etterfulgt av en ukes samling i Den dominikanske republikk, støttet av Segal Family Foundation, for å presentere seg for potensielle donorer.

  • Besøk av norsk representant fra organisasjonen Aiducatius.

  • Førstehjelpskurs holdt på Gabriella, ledet av sykepleier fra Norge.

  • Økonomikonsulent fra Norge innleder nytt administrajonsprosjekt.

2023

154 elever - 35 medarbeidere; 8 lærere, 3 terapeuter, 9 omsorgspersonale, 5 yrkesfagansvarlige, 4 i bakeriet, 3 i administrasjonen, 2 kokker, og 1 renholder.

 

Det første driftsåret uten Covid hensyn etter pandemien.

Internasjonale utvekslinger og prosjektbesøk fra donorer i gang. 

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • Gabriella tilbyr et omfattende program som inkluderer terapeutiske tiltak, skole- og opplæringsprogrammer, læreropplæring, yrkes- og håndverksopplæring, oppsøkende virksomhet og hjemmebesøk samt støttegrupper og workshops for både foreldre og søsken. 

  • Senteret tilbyr en rekke tjenester til lokalsamfunnet, inkl. workshops for foreldre, tilpasning av hjem og skole, læreropplæring, rapportering, behandling, skolekonsultasjon og vurderinger.

  • Medarbeiderundersøkelse viser høy deltakelse og engasjement blant ansatte.

  • Father's Day arrangert med mål om økt interesse fra fedrene til elevene.

  • 6 terapiuker for pårørende gjennomført.

  • Ferieleir for søsken med samtaler, utveklsing av erfaringer og fri lek.

  • Gabriella feirer 5-årsjubileum i selveide lokaler på egen tomt. 

  • Terapihuset betydelig endret etter besøk på Emma Sansehus i Norge.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • 3-årig støtte til administrasjonløft av Gabriella innledet.

  • Regnskapsfører og sekretær ansatt på heltid.

  • Regnskapsprogrammet QuickBooks tas i bruk. 

  • Norsk konsulent veileder. 

  • Snekkerverkstedet ferdigstilt, bygningsmessig og med alt verktøy. Stilling som snekkerlærer utlyst. 

  • Bakeriet utvidet med ny ovn og nattskift. Ukraina krigen skaper økte priser på innkjøp av korn, en utfordring.

  • Førstehjelpsrom med låsbare skap. 

  • Nytt geitefjøs og hønsehus tatt i bruk på Dreamland.

  • Stein støpes til universalt utformede gangveier.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Regjeringen pålegger universiteter å utdanne kvalifiserte terapeuter. 

  • Etter påtrykk fra Gabriella siden 2013 har regjeringen utpekt 2. april som Tanzanias offisielle autismedag. 

  • Neste mål er å oppnå det samme for 21. mars, Downs syndrom dagen. Denne ble markert ved feiring på en offentlig skole, der Gabriella som gjester deltok i lek med funksjonsfriske elever.

 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • Intensivering av Øst-Afrikas regionale samarbeid. 

  • Konferanser avholdt i Uganda, Rwanda og i Kenya. 

  • The African Summit fant sted i Nairobi i juli med Brenda på talerstolen og en av ergoterapeutene som deltager. 

  • Bindende kontrakt mellom Gabriella og distriktets universitet inngått om studentpraksis og faglig ergoterapi utveksling.

  • Gabriellas’ nestleder og leder for håndverksundervisningen på 3-ukers utveksling til Norge.

  • Workshop avholdt med ergoterapeuter, fysioterapeuter og pedagoger fra Norge.

  • Etableringen i etterkant av en fagbasert terapigruppe bestående av terapeuter fra Norge og Gabriella’s terapeuter. Kommunikasjon via Zoom.

2024

175 elever - 38 medarbeidere; 2 barnehageklasser, 2 spesialundervisningsklasser, 2 klasser for autister, 3 klasser med ulike yrkesfag.

 

Tilrettelegging for læring og omsorg:

  • Gabriella arbeider for å bli godkjent som egen VETA avd (yrkesfag)

  • Gabriella Children's Rehab Centre har søkt om godkjenning som skole og blitt godkjent.

  • Gabriella Centre blir en paraply organisasjon med Gabriella Special School og Gabriella Rehabilitation. Formaliseres 1.1.2025.

 

Bygge- og etableringsprosjekter:

  • Tidligere geitefjøs på Gabriella er ominnredet til nytt håndverkshus.

  • Dreamland: Drivhus nr. 2 er i drift. Første innhøsting ga 336 kg paprika for salg på byens marked. Front House med 990 m2 er ferdigstilt. Nytt navn på bygget er Assistive Device Workshop. Møllerstua forventes ferdigstilt innen januar 2025. Kjørevei for varetransport fra drivhusene og møllerstua er klargjort.

 

Nasjonalt og lokalt samspill:

  • Besøk av helsedepartementets representant og opplæringsavdelingens leder vil komme til å bli avgjørende for anerkjennelse og kandidattildeling.

  • Besøk fra departementet for utdanning, vitenskap og teknologi ved direktøren for spesialundervisning.

  • Utdanningsinspektør fra distriktet besøker Gabriella for å vurdere kvalifisering. 

Internasjonalt samspill og oppmerksomhet:

  • WIMA – Women in management Africa. Brenda mottar prisen som en av 25. 

  • Anthony fullfører en mastergrad ved Cape Town Universitet i Sør-Afrika om Gabriellasenterets innflytelse på sine omgivelser.

  • Regionalt samarbeid utvides til hele Øst-Afrika med ulike konferanser

  • Gabriellasenteret befester sin stilling som et eksempelsenter for alle landene i den Øst-Afrikanske regionen. Todagers kurs med deltagere fra alle EAC-landene holdt på Gabriellasenteret og ledet av deres medarbeidere i november.

bottom of page